Kleurenpsychologie

Kleurenpsychologie. Wat is het en voor wat gebruik je het?

Kleur speelt een cruciale rol in grafisch ontwerp, net als de psychologie van hoe mensen kleur waarnemen. Kleurenpsychologie is de studie van hoe kleuren menselijke emoties en gedrag bepalen. We reageren op kleuren op basis van een complexe reeks interacties tussen onze persoonlijke smaak, onze gezinsopvoeding en onze culturele achtergrond.

Elk merk en bedrijf gebruikt bewust kleuren in hun productontwerpen, verpakkingen, advertenties en websites. Grafisch ontwerp op hoog niveau is gedeeltelijk afhankelijk van de mogelijkheid om kleuren te selecteren die passen bij het merk en de missie van het bedrijf. De psychologie van kleur kan en moet worden gebruikt om de juiste reacties van consumenten teweeg te brengen.

Een goed ontwerp anticipeert ook op culturele verschillen in de manier waarop kleuren worden waargenomen. Dezelfde kleur kan heel verschillende dingen betekenen voor verschillende doelgroepen. In de meeste culturen heeft geel bijvoorbeeld een heldere, vrolijke connotatie, maar in China kan het vulgaire of volwassen connotaties hebben. In de VS symboliseert wit zuiverheid en wordt het vaak gebruikt voor bruiden, maar wit is een rouwkleur in Japan, India, China, Korea en het Midden-Oosten. Waar het hier om gaat, is om uw publiek te kennen en verstandig te kiezen.

 

De verschillende soorten kleuren

 

Rood, oranje en geel en hun variaties zijn de warme kleuren. Over het algemeen zijn ze positief, gepassioneerd, gelukkig, enthousiast en energiek.

Rood: felrood als accentkleur. Donkerrood, in combinatie met grijs en wit, voor een professionele, elegante uitstraling.

Oranje: websites voor eten en drinken gebruiken vaak oranje omdat het de eetlust stimuleert.

Geel: zachtgeel voor producten en diensten waarbij kinderen betrokken zijn. Goud en donkerder geel voor een antieke look en een gevoel van langdurige aantrekkingskracht of duurzaamheid.

Groen, blauw en paars en hun tertiaire variaties zijn de koele kleuren. Over het algemeen zijn ze gereserveerder, ontspannen, professioneler en rustgevender dan warme kleuren.

Groen: ontwerpen met betrekking tot natuur, vernieuwing, stabiliteit en rijkdom. Helderdere groenen komen het meest voor in levendige, energieke ontwerpen. Donkergroen is het beste om welvaart en stabiliteit aan te duiden.

Blauw: voor baby- en jonge kinderproducten. Lichtblauw voor kalmerende en ontspannende effecten. Helder blauw voor een verfrissend, energiek gevoel. Donkerblauw voor corporate designs en waar betrouwbaarheid en kracht belangrijk zijn.

Paars: lichtpaars voor verwennerij, schoonheid en romantiek. Donkerpaars voor luxe en rijkdom.

Neutrale kleuren zijn van cruciaal belang voor grafisch ontwerp omdat ze zo vaak als achtergrond fungeren en naar verwachting de juiste effecten produceren in combinatie met heldere accentkleuren. Neutralen kunnen ook hun eigen verfijnde betekenissen en boodschappen dragen.

Wit: als achtergrond laat wit andere kleuren schijnen. Wit kan ook worden gebruikt om minimalistische ontwerpen te maken. Wit kan ook zomer en winter overbrengen.

Zwart: gebruikt om een edgy, mysterieus of elegant gevoel over te brengen. Zwart is ook de standaardkleur van teksten.

Grijs: huisstijlen, achtergronden en tekst.

Bruin en beige: achtergronden, vooral voor natuurlijk ogende hout- en steenlooks. Als vervanging voor zwarte tekst of achtergronden.

Conclusie

Grafisch ontwerp vereist veel meer dan het selecteren van kleurencombinaties die er mooi uitzien. Zorgvuldige overweging van kleuren om specifieke gewenste effecten te produceren, is slechts een deel van het werk van de grafisch ontwerper. Dit betekent dat een diep begrip van de psychologie van kleur en weten en hoe elke kleur strategisch te gebruiken, een kerncomponent is van succesvol grafisch ontwerp.