Gedrukte versus digitale catalogi

Wat zijn de voor- en nadelen van gedrukte en digitale catalogi

Bedrijven die brochures en catalogi lieten maken, hadden de keuze: overstappen op digitaal of sterven. Drukwerk mag dan glanzend en betrouwbaar zijn, het publiek eist meer boeiende en relevante informatie. Tenminste, dat dacht men. Maar de waarheid is: beide hebben hun voor- en nadelen.

Gedrukte catalogi – Voordelen

 

Mensen houden ervan om iets vast te houden.

Statistieken hebben aangetoond dat de verkoop van gedrukte boeken voor het vierde achtereenvolgende jaar is gestegen.

Waarom? Mensen houden ervan om iets te kunnen vasthouden en wat ze kunnen gebruiken tijdens een gesprek met de klant. Bijvoorbeeld een verkoper die de catalogus gebruikt voor extra informatie tijdens een verkoopgesprek. Dit is één van de grootste voordelen van een gedrukte catalogus. 

Mensen kopen makkelijker dingen die ze op papier zien.

Studies hebben aangetoond dat mensen een grotere emotionele waarde hechten aan gedrukte advertenties, er meer uit onthouden en hen ook meer aanzet tot kopen dan online advertenties of via sociale media. 

Gedrukte catalogi zijn betrouwbaar en veroorzaken minder gedoe.

We gebruiken de gedrukte catalogus al heel lang, de mens is een gewoontedier, en daarom verwacht men een fysieke catalogus te ontvangen in plaats van een digitale. Bovendien moet je niet wachten tot een pagina is geladen of gedownload is en je moet geen software installeren om de catalogus te bekijken. Je kan gewoon de catalogus vastnemen en erdoorheen bladeren.

Gedrukte catalogi worden niet beperkt door internet.

Het mooie van een gedrukte catalogus is dat je deze overal mee naartoe kan nemen en kan lezen waar je ook bent. Ze zijn erg handig omdat ze in vele maten verkrijgbaar zijn. Een goed ontworpen brochure of catalogus kan weken of zelfs maanden op iemands salontafel liggen en vaak worden doorbladerd. 

Digitale inhoud moet worden geoptimaliseerd voor meerdere apparaten. Een catalogus gemaakt voor iPad-weergave, bijvoorbeeld, is niet per definitie geschikt voor een smartphonescherm zonder slim en gedetailleerd ontwerpwerk. Dit optimalisatieprobleem heb je niet bij gedrukte catalogi. Bovendien heb je geen internettoegang nodig.

Gedrukte catalogi – Nadelen

Je kan geen wijzigingen meer aanbrengen als het eenmaal is gedrukt.

Print is voor altijd. Letterlijk. Als een catalogus eenmaal is gedrukt, kan je niet meer terug om fouten te corrigeren of informatie bij te werken. Je moet ervoor zorgen dat alles perfect is voor je de catalogus naar de drukker stuurt.

De ruimte Is beperkt.

Met een gedrukte catalogus heb je maar een beperkte ruimte om mee te werken. Je moet dus prioriteiten stellen. Jij beslist welke elementen en afbeeldingen meer van de pagina verdienen en welke wat minder. Deze keuze moet je niet noodzakelijk maken bij digitale catalogi.

Beperkingen voor marktonderzoek.

Het is moeilijker om de populariteit van gedrukte catalogi te monitoren. Zo wordt het in de toekomst mogelijk moeilijker om je inhoud te optimaliseren, omdat je niet altijd weet wat wel werkt en wat niet. Je kan bijvoorbeeld de fysieke verkoop volgen, maar je hebt dan geen idee van de achtergrond van de kopers. Anderzijds: als het eindresultaat hetzelfde is en je omzet stijgt, wie analyseert deze statistieken dan ook echt? 

Digitale catalogi – Voordelen

Een digitale catalogus is opgemaakt voor verschillende digitale platformen en toestellen. Denk maar aan bijvoorbeeld blogs en nieuwsbrieven, die gelezen worden op smartphones, iPads, tablet, … De catalogus is meestal beschikbaar als downloadbare inhoud.

Typerend is de frissere inhoud.

De aandachtsspanne neemt af en mensen willen een constante stroom van inhoud die hen real time wordt geleverd. Dit betekent dat inhoud steeds moet streven om de nieuwste en meest trendy te zijn. Digitale catalogi zijn doorgaans dan ook actueler. Ze kunnen worden bewerkt wanneer referenties of inhoud irrelevant worden, zelfs na publicatie.

Met video’s en linken via sociale media, kunnen klanten rechtstreeks en heel eenvoudig naar je website gaan om daar jouw product te kopen. Je publiek kan zo ook jouw inhoud met vrienden delen om meer reacties, weergaven en meer betrokkenheid te creëren. Maar, in vergelijking met een gedrukte brochure, zijn de effecten van dit delen van zeer korte duur.

Digitale catalogi zijn zeer toegankelijk.

Voorbij zijn de dagen van het sjouwen met een zware catalogus en de angst om iets over die mooie, glanzende omslag te morsen. Je klanten hebben nu toegang tot jouw catalogus op eender welk apparaat en kunnen hem lezen waar ze ook zijn, zolang ze toegang hebben tot internet.

Digitale catalogi kunnen eenvoudig worden gevolgd en geanalyseerd.

Het succes van een digitale catalogus is makkelijk te analyseren. Er zijn tal van tools waarmee je het aantal shares en de mate van betrokkenheid kan volgen. Op basis van deze resultaten, kan je toekomstige inhoud verder optimaliseren.

Digitale catalogi – Nadelen

Verkort de aandachtsspanne.

Digitale catalogi hebben de mogelijkheid om onder andere video’s en externe linken te gebruiken, maar dit kan ook nadelig zijn. Studies hebben ook aangetoond dat mensen gedrukte inhoud beter onthouden dan digitale. De reden? Men vond digitaal lezen vaak storend. Hoeveel moeilijker is het om iets op een scherm te lezen wanneer een video begint te spelen of een afbeelding in de zijbalk begint te knipperen? Bij gedrukte catalogi heb je deze afleiding niet en gaat alle aandacht naar de inhoud die jij wenst.

Niet elke catalogus is geschikt voor digitaal.

Sommige catalogi zijn meer geschikt voor de gedrukte versie. Alles is afhankelijk van de visie en doelgroep van je bedrijf. Een luxe modecatalogus, bijvoorbeeld, of een catalogus voor exclusieve meubels, werkt beter in gedrukte vorm dan in digitale vorm. De kleding in levendige tinten en de luxe materialen van de meubels komen vaak beter tot hun recht op papier.

Luxepapier kan bijdragen tot een duurdere en kwalitatief hogere uitstraling van een gedrukte catalogus en zijn inhoud. Als jouw bedrijf dit gevoel wil creëren bij de klant, is de gedrukte catalogus waarschijnlijk de betere keuze boven de digitale versie.

Digitaal publiceren wordt duurder.

Vroeger kon je stellen dat digitaal goedkoper was. Maar naarmate de vraag en populariteit toenemen, nemen ook de kosten toe, wat voor vele bedrijven problematisch kan worden. Bedrijven met grotere budgetten kunnen zich betere platformen veroorloven. Dit laat weinig kans voor de kleinere bedrijven om zich te onderscheiden van de concurrentie. 

Ondanks hun voor- en nadelen, zal het eeuwenoude debat tussen drukwerk en digitaal publiceren waarschijnlijk nooit eindigen. Beide hebben hun voor- en nadelen. De visie van je bedrijf en hoe je met je publiek wil communiceren, zullen de keuze voor digitaal of print bepalen. Gelukkig kan je nu ook makkelijk combineren. Je laat een gedrukte catalogus maken en op basis daarvan kan gemakkelijk een digitale versie gemaakt worden om te downloaden of in te kijken op je website.  

Wil je eens samen bekijken wat de voordelen kunnen zijn voor jouw catalogus? Stuur een mail naar info@atelier-verso.be