Een goede briefing. Hoe begin je eraan?
Je wil je designer zo duidelijk mogelijk briefen. Maar wat heeft een een goede briefing nodig?
Hoe duidelijker jouw briefing naar de designer, hoe vlotter de samenwerking loopt. Als ontwerper krijgen we dikwijls te weinig informatie om ons duidelijk een beeld te kunnen vormen van wat de klant nu juist verwacht. Creatief maar dikwijls ook technisch is er soms wat ontbrekende informatie. Hieronder vind je 16 vragen die je jezelf kan stellen om een duidelijke briefing op te stellen. Heb je op al deze vragen en antwoord, dan zullen er waarschijnlijk geen bijkomende vragen meer gesteld worden.
- Werk je met een huisstijl en heb je een huistijlhandboek die je kan aanleveren?
Het is altijd aangeraden om in de huisstijl te werken, zo creëer je herkenbaarheid door je projecten heen. - Zijn er vaste kleuren en/of lettertypes die gebruikt moeten worden?
Als je geen huisstijlhandboek hebt, geef dan je (vectorieel) logo mee. Daar kunnen ze de kleuren uithalen. Het is ook handig om je vast lettertype mee te geven als je die hebt, zo kan alles verder in 1 lijn doorgetrokken worden. - Wat is het formaat?
Is het A4, A5 of liever een vierkant? Wil je een staand of liggen ontwerp. Als je geen idee hebt is dat wel interessant om de mening te vragen aan de ontwerper. - Behoort dit ontwerp tot een reeks of moet er een nieuw ontwerp gemaakt worden?
Bij een magazine bijvoorbeeld zal het min of meer een vast ontwerp zijn die in dezelfde reeks moet worden opgemaakt. Ook flyers, folders, affiches … kunnen tot een reeks behoren. - Heb ik voorbeelden van ontwerpen die handig zin voor de ontwerper?
Als je een vaste of favoriete stijl hebt, dan is het altijd handig om enkele voorbeelden te geven van wat je graag ziet. Of soms ook wat je helemaal niet graag ziet. - Heb ik een duidelijk opgestelde tekst in een Wordfile?
Bij brochures, magazines, folders waar er veel tekst in komt, zorg je best voor een Wordfile. Een duidelijke hiëarchie in de titels, geen lange zinnen, gestructureerde paragrafen met returns ertussen, verwijzigingen naar foto’s … - Zijn alle tabellen aangemaakt in Excel?
Om makkelijk te werken maak je je tabellen in Excel, daar kan je ontwerper vlot mee werken. Geen scans of foto’s, dan moet je alles opnieuw overtypen, en dat willen we vermijden - Hoeveel grafieken moeten worden gestyled door de ontwerper?
Wil je de grafieken exact overnemen zoals ze in Excel gemaakt zijn of moet de ontwerper ze opnieuw maken in de kleuren en lettertypes van de huisstijl. Voor een offerte is het altijd handig om het aantal door te geven (als ze opnieuw gemaakt moeten worden). - Moeten er nog ander dingen gemaakt worden zoals infographics, iconen, kaarten, …
Geef zoveel mogelijk details mee over wat je exact wil en wat en hoe je kan aanleveren. - Is het duidelijk aangeduid welke beelden waar moeten komen?
Om geen tijd te verliezen benoem je je foto’s met een duidelijke naam en laat je weten aan de ontwerper waar die moeten komen. - Moeten er beelden geshoot worden, op fotobank gezocht worden of lever jij ze aan?
Dit is van cruciaal belang. Als er een fotoshoot geregeld moet worden, dan moet dat ruim op voorhand geregeld worden. Foto’s kunnen ook gezocht worden op fotobanken maar hou er rekening mee dat dit veel tijd in beslag neemt. Dus bespreek uitvoerig hoe je het wil aanpakken. Let op de auteursrechten als je ze van het internet plukt. - Is er een indicatie van het aantal pagina’s?
Bij brochures, folders en jaarverslagen moet er altijd in een meervoud van 4 gerekend worden als die gedrukt wordt. Als je niet exact weet hoeveel pagina’s het zullen zijn, kan je vragen hoeveel de meerkost is bvb. per 1, 4 of 16 pagina’s. - Word het ontwerp gedrukt of alleen digitaal?
Dit is belangrijk voor de ontwerper omdat de kwaliteit bij drukken veel hoger ligt dan online, maar ook de afwerking en technische details zijn niet hetzelfde. - Zijn de correcties inbegrepen?
Je kan vragen om bvb. 2 correctierondes in te bouwen in de prijs en hoeveel het kost per extra ronde. - Is het eenmalig of wederkerig?
Bij een maandelijkse of jaarlijkse herhaling kan een korting gegeven worden. Eén van de redenen kan zijn dat het ontwerp vastligt en alleen nog de opmaak betaald moet worden - Wat is de deadline?
Geef altijd je deadline mee en het is ook altijd interessant om tussendeadlines op te stellen. Ik werk meestal met eerst een ontwerp, correcties daarop, dan opmaak en dan 2 correctierondes. Voor iedere stap kan je een deadline vooropstellen.
Hoe beter je ontwerper weet wat je wil, hoe beter het ontwerp zal zijn of hoe duidelijk de offerte zal zijn. Onderschat het niet. Het is onmisbare informatie.
Als dit nog vragen oproept, aarzel dan niet om een mailtje te sturen naar info@atelier-verso.be
” Zo zorgen we voor een briefing die staat als een huis, en een ontwerp dat jouw verwachtingen overtreft!”